Monday, December 6

Pengalamanku bersama MLM

Masa aku tngah belek2 blog criter2 artis..adalaa aku terbaca pasal kes artis dgn biznes MLM ni..aku tak mau masuk campurlaa(walaupun apa yg dikatakan tu ada benarnya kan..nnt kena sue tak pasal2 plakk haha)..MLM ni sebenarnya satu tarikan terutamanya student2 macam aku ni yg konon2nya nak ada income masa study..melaram dgn keter mewah (seperti yg dijanjikan)..masa belum join MLM ni..upline2 ni akan berusaha bersungguh2 untuk memenangi hati kita..puji kita ni cantiklaa..pandailaa..ada tarikan itu ini..sanggup pula blanja makan minum hari2..bawa pegi gathering sambil2 tu tunjuk keter2 mewah yg durang pakai..ahli masing2 memainkan peranan supaya prospek ni teruja dgn group ni (konon2nya durang laa yg paling best)..mana2 yg dah berjaya (ada setengah sampai sanggup jual tanah..buat loan utk join benda ni) akan mempamerkan kereta durang..akan pegi kat prospek tu bgtau durang ni masa study dah ada income melebihi 5 angka..mak kambing mana yg tak teruja dngarkan..n utk info gak..group MLM ni memang aim pada student..kesian sangt2 pada student ni sebab permulaan nak masuk benda ni pun starting dia dah RM2500..sanggup guna duit PTPTn utk register..klau tak ada pinjaman..upline2 tu akan paksa bebudak ni utk cari sumber lain..contohnya..pinjam duit dgn kawan..ibubapa..sedara2 n worst skali jual laptop kononnya diorang akan dpt pulangan yg lebih..after that..dah masuk fasa menjadi ahli..diorang akan paksa ahli baru ni utk cari downline juga..setiap hari ada gathering makan2..setiap ahli klau boleh kena bawa prospek baru..klau tak ada prospek(mcm aku ni) upline akan suruh aku pegi kat bus stand sebuah IPTA ni utk buat cool call(berkenalan/tegur budak yg berpotensi jaadi prospek)..aduhaiii..masa join tu aku betul2 dlm dilema..dah laa dipaksa utk upgrade position aku..aku kena kuarkan almost RM45k smata2 nk upgrade position aku..setiap malam upline aku akan call aku tanya perkembangan aku(masa tu aku cakap nak pinjam duit ayah aku)..sampai aku tak bleh tidur sebab nak pikir strategi mcm mana nak pinjam duit ayah aku..lucky sangt ayah aku orng yg pandai..dia tak bagi aku pinjam..klau tak sampai skang ni mesti aku malu dgn dia sebab benda ni pun dengar2 dah kena tarik lesen perniagaan dia.. n for info juuga..upline2 aku ni even skang ni pakai keter mewah..diorang still tanggung hutang..ada sorang upline aku u sanggup nak pinjam duit aku coz nak bayar hutang dia..lucky duit pinjaman aku blum masuk..siap dia paksa suh tanya lagi bila duit aku nak masuk.WTH kan..hermm one thing aku dngar..pas je aku blah dari MLM tu..dah banyak benda2 tak sedap timbul..tp yg kesian student2 ni yg kebanyakkan diorang prospek adalah student melayu menaggung banyak hutang..study pun gitu2 je sebab sibuk dgn benda ni..ada yg kakaknya buat loan supaya adik dia dpt upgrade position tapi pulangan tak ada pun..so..berhati2 laaa..diorang akan tabur mcm2 kata2 manis..show kekayaan diorang kat kita..tapi last2 diorang juga akan hilang if business tu tak menjadi..lagi satu klau kita tak berjaya ada downliune/gagal kita juga akan diperlekehkan oleh diorang..

No comments:

Post a Comment